유토피아/블로우업 Utopia/Blowup
백승우 Seung Woo Back
꾸며진 실재와 과장된 실재 중 무엇이 더 현실, 혹은 비현실에 가까운가?
백승우 작가의 『유토피아/블로우 업』은 철저히 은폐되고 정교히 조작된 북한 사회의 실재에 대해 질문한다. 「블로우 업」은 작가가 평양을 방문했을 때 찍은 필름들이 북한당국에 회수되고 검열되어 잘린 사진들을, 다시 확대시켜 만든 연작이다. 이는 보는 것을 허락 받지 않은 것에 대해 더욱 집요하게 매달림으로써 재단된 북한의 실재를 역설적으로 재구성한다. 반면 「유토피아」는 북한에서 제작된 프로파간다 사진들을 수집해 그들이 꿈꾸는 이상적 국가 이미지를 더욱 화려하고 웅장하게 덧칠한 연작이다. 여기서 과장된 실재는 반대로 디스토피아적 세계를 반증하며 우리에게 사진적 현실을 의심케 만든다.
Reality censored or reality exaggerated: which is closer to the real or the unreal?
Seung Woo Back’s Utopia/Blow up questions the meticulously sanitized and manipulated image of North Korean reality. Blow up is a series based on enlargements of the photographer’s film that was confiscated and censured by the North Korean government on a trip to Pyeongyang. By obsessively zooming in on what was censured and forbidden, these photographs ironically emphasize the reality that North Korean officials were so anxious to hide. Utopia is based on the same concept but takes the opposite approach, exaggerating and embellishing the utopian image of North Korea as depicted in North Korean propaganda photographs. The exaggerated nature of these photographs ironically emphasize the dystopian reality of North Korea, thus calling into question the reality of photographic evidence.
Dimension 260x180mm / Pages 176 / Soft cover / Full-color
Published by IANNBOOKS / June, 2010
ISBN 978-89-962954-4-0 / Price 30,000 won
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