중간인 Middlemen
오형근 Hein-kuhn Oh

예술가는 작업을 하면서 종종 세상의 본질을 봤다고 느낄 때가 있다. 하지만 그건 세상의 본질이 아니라 그 본질을 바라본 자신의 반응에 대한 본질일 뿐이다. – 에른스트 H. 곰브리치

《아줌마》, 《소녀연기》, 《화장소녀》까지, 오형근 작가는 한국사회의 미열 같은 불안과 부조리를 인물사진이란 장르 안으로 집약해 왔다. 그리고 이제 그는 『중간인』을 통해 군대의 집단적 심리상태를 거대한 부조리극으로 대치시킨다. 이 중간자적 시선의 불안은 어디서 오는가? 곰브리치의 말처럼 그 불안은 아마도 우리 내부의 심리적 발현인지 모른다.

 

In his work, an artist may feel that he has seen the essence of the world. But that is not the essence of the world but merely the essence of his reaction to that essence. – Ernst H. Gombrich

Hein-khun Oh has zoomed in on the feverish anxiety and absurdity of Korean society through portrait photography in previous works Ajumma(1999), Girl’s Act(2005), and Cosmetic Girls(2009). With his latest work Middlemen, he depicts the group mentality of military life as a giant absurdist play. For the artist this viewpoint of being a man stuck in the middle comes with an enormous amount of anxiety. Where does this anxiety come from? As Gombrich says, it is most likely a psychological expression from within.

 

Dimension 340 x 295 mm / Page 144 p / Hard cover
Published by IANNBOOKS / May, 2012

ISBN 978-89-966453-6-8 / Price 42,000won
 



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